Tuesday, October 5, 2010

3/2 عايزانى اغير دينى !


كتب: سيد شعبان

بعد يجى اكتير من سنه ..الساعه 12 الضهر جت الست دى ومكنتش اعرف اسمها لسه بردو عم عبده سلم عليها وقالتلى صباح الخير يا ابنى
قولتلها صباح النور حضرتك عامله ايه و ما مش شوفناكى وكنت مبتسم ابتسامه عريضه جدا حقيقه طول حياتى مكنتش احب اتهزم والمرة اللى فاتت انا كنت مهزوم وشوفت انى مش مسلم على حق ومقدرتش اظهر دينى فى الصورة اللى تليق بيه

قالتلى انت ايه اخبارك قولتلها احسن من الاول كتير ابتسمت وقالتلى طيب كويس وسالتنى بتشوف ابونا وزكريا قولتلها لا بردو اصل الحكايه مش حكايه عن الراجل اللى هى بتتكلم عنه ده الكنيسه المصريه قامت بشلحه يعنى شالته من مرتبته ولما الكنيسه نفسها مش معترفه بيه انا هسمعه وانا مالى يعنى .. استغربت اوى انى عارف انه مخلوعيبقى اصبح اول استناد ليها ملوش اى اساس وباعترافهم هما مش احنا.

قولتلها فى كذا حاجه انا حابب ارد عليها من كلامنا قالتلى بدهشه لسه فاكر كلامنا ؟ قولتلها طبعا ده ميتنسيش قالتلى طيب كويس
قولتلها اول حاجه قولتيلى الاسلام انتشر بحد السيف.

ده مش حقيقى لان الاسلام دخل بلدان كتير جدا ومفرضش على اى حد انه يكون مسلم وكانت الحياه قايمه على التكافؤ ولكل واحد حريه الاختيار فى انه يكون مسلم او يفضل زى ماهو بس يدفع الجزيه ويشارك فى اى حروب وفى امن المنطق باعتبارها بلده بردو ومفيش حد اجبر انه يكون مسلم ودى اول نقطه غلط .

تانى حاجه ان سيدنا محمد رجل شهوانى واتجوز عائشه وهى طفله عندها 9 سنين
اولا مفيش حديث ولا نص صحيح بيحدد سن السيده عائشه وقت الزواج.

واى روايه فهى روايه تاريخيه ومعروف ان تاريخ الامم اتزورعلى حسب اهواء اللى بينقلوه وكمان ايام الزواج مكانش فى تدوين للمواليد وده معناه ان الكلام ده اتكتب فى العصر العباسى التانى وان كنا هناخد بالروايه اللى بتعجبكم وتخدم اهوائكم فالروايه دى بتقول ان الرسول صلى الله عليه وسلم.

خطب السيده عائشه وهى عندها 9 سنوات والبناء كان وهى عمرها 11 سنه والبناء يعنى الزفاف وحاجه كمان ان رسول الله صلى الله عليه وسلم كان فى كل زيجاته حكمه لينا وبيعلمنا منها حاجه يعنى على سبيل المثال اتجوز السيده خديجه وكانت تكبره فى السن واتجوز ماريا القبطيه وعلمنا اننا ممكن نتجوز منكم يعنى مكانش رجل شهوانى وفى النهايه هو بشر ومن حقه يتمتع بالدنيا
تالت حاجه ..انتى سالتينى اذا كنت اتولدت مسلم وتدبرت وبحثت ولالا ؟

انا فعلا اتولدت مسلم بس عرفت واقتنعت ان ده الدين الصحوان سيدنا محمد (ص) نبى اخر الزمان طب وانتى لما اتولدتى مسيحيه بحثتى ولا دورتى ولا قريتى وايه مدى يقينك انك انتى اللى على صواب واللى مخليكى خايفه اوى كده عليا بصراحه مش عارف اشكرك ازاى على مشاعرك دى بس خليهالك انتى كنت عمال اتكلم وهى ساكته خالص وانا برفض اى مقاطعه قولتلها اخلص وبعدها تتكلمى براحتك خالص كمان عايز اسألك سؤال ..ايه اول حاجه بتعملوها لواحد كان مسلم واتنصر.

ردت بكل ثقه قالتلى اول حاجه يوم التعميد قولتلها حلو اوى طب لما الطفل المسيحى بيتولد بتعملو ايه احنا مثلا بنأذن فى ودنه هى قالتلى بنعمده يعنى بردو يوم التعميد وده بيأكد القرأن فى ان كل الناس بتتولد على الفطرة يعنى الكل بيتولد مسلم وبعدها اهلهاللى بيحددو اتجاهه يبقى حتى الطفل المسيحى بيتولد مسلم ..فى الحقيقه هى فى الوقت ده كانت بطلت تقاطعنى وسكتت معرفش كانت باعت القضيه ولا كانت بتفكر وتجهزلى الردود بس كان احساسى انى قوى جدا وبرد بثبات وحجج قويه جدا.

قولتلها طب انا عايز اسال حضرتك سؤال ..قالتلى ها
قولتلها بصى احنا مثلا عندنا قراءن واحد فى الهند وامريكاوافريقيا وكل مكان فى الدنيا هو واحد ربنا حفظه لينا
انتو بقى ليه عندكم كذا انجيل؟

قالتلى اصل كان فى تلامذه كتير لسيدنا عيسى وكان فى اكترمن واحد بينقل ويكتب قولتلها يعنى ايه هو كل واحد بيكتب على مزاجه يبقى اكيد فى حاجات كتير غلط واتحرفت مفيش حاجه اسمها كل واحد بيكتب اللى فهمه فى ان ده كتاب منزل من عند ربنا يبقى ومادام الرب واحد يبقى كلامه واحد ومينفعش يكون فى اكتر منانجيل زى اللى بنشوفه دلوقتى.

هى حاولت ترد كتير بس فاكرين موقفى انا لما كنت برد من غير حجه كان ده نفسه موقفها دلوقتى وبدأت صوتها يعلى وانا بكل ثقه وهدوء قولتلها صوتك العالى يعبر عن ضعف موقفك بعدها بدات تسيب الحجج وتقولى انا خايفه عليك ومعرفش ايه وعايزة تنهى الموضوع بس انا مكنتش لسه خلصت كل اللى محضره ليها ولمالاقيت انها مش عارفه ترد
قولتلها على اكبر مفاجاه محضرها ليها وهى ...

انتظرونا فى الجزء الثالث.........

1 comment:

  1. والله الموضوع شيق جدا وارجو ان تتحفينا بالجزء الثالث بسرعة واشكرك جدا انت واهتماماتك العظيمه والف مبروك علي الجائزة
    لا اله الا الله

    ReplyDelete